Podvodníci na internete sú neuveriteľne aktívni. Skúšajú oklamať ľudí na sociálnych sieťach, pomocou e-mailov, alebo provokatívnych reklám. Je to smutné, ale bohužiaľ jediný spôsob, ako sa im ubrániť, je zostať v strehu.
1) Výzva na zadanie údajov prebehne neštandardnou cestou.
Pokiaľ na sociálnej sieti uvidíte výzvu na zadanie mena a hesla k svojmu bankovému účtu, ide o podvod. Do svojho účtu sa VŽDY prihlasujte len cez ofi-ciálne internetové bankovníctvo so zabezpečeným protokolom HTTPS. U nás: https://online.mbank.sk/sk/Login
2) Podvodník sa vydáva za niekoho iného.
Môže sa vám zdať, že stránka na Facebooku, z ktorej podnet prišiel, vyzerá rovnako, ako stránka vašej banky, je ale možné rozpoznať, že stránka je falošná. Ako? To sa dozviete na ďalších riadkoch.
Ako spoznať falošný facebookový profil
Sledujte počet ľudí, ktorí tu s bankou komunikujú. Mali by ich byť desiatky tisíc! (mBank má v súčasnosti vyše 15 000 fanúšikov). Pozrite sa, ako starý je prvý príspevok na stránke - ak nejde o celkom novú stránku, malo by to byť pár rokov! Ako často sa na stránke objavujú nové príspevky? Banka so svojimi klientmi komunikuje každý deň! Na stránke by teda mali byť aj iné príspevky, než len akcie, zľavy, reklamy a výzvy na zadanie údajov. Banka na svojich klientov nekričí veľkými písmenami! Banky sa nevy-jadrujú ako bulvárne časopisy, ich príspevky sú sofistikované a ponuky noviniek uvádzajú malým písmom.
Ako spoznať falošný e-mail
V prípade e-mailovej adresy platí to isté - hoci e-mail vyzerá rovnako ako oznámenie od vašej banky, mohol ho poslať podvodník. mBank ani iná banka po vás nikdy nebudú žiadať vyplnenie osobných a prístupových údajov e-mailom. V žiadnom prípade teda na podobné výzvy nereagujte. Ak ste na pochybách, volajte našu mLinku, kde si môžete všetko overiť.
3) Podvodné webové stránky nie sú certifikované.
Po kliknutí na podvodný odkaz sa vám najčastejšie zobrazia len kolónky pre zadanie citlivých údajov. Či sú naozaj umiestnené na webe vašej banky, zistíte jednoducho - v ľavom hornom rohu, v poli pre URL adresu, je zelené tlačidlo alebo zelený text (záleží na konkrétnom internetovom vyhľadávači) s ikonkou zámku, vedľa ktorého je aj názov webu. Po kliknutí naň sa vám zobrazí certifikát potvrdzujúci, že identita majiteľa stránok je overená, teda že naozaj patrí vašej banke. Pripojenie k doméne by malo byť šifrované. Keď sa napríklad prihlasujete do internetového bankovníctva (https://online.mbank.sk/sk/Login) z verejného miesta, vďaka zašifrovanému pripo-jeniu nikto nezmení cieľ bankového prevodu. Rovnakým spôsobom si teda môžete overiť tiež bezpečnosť platobnej brány.
Takto spoznáte, či naozaj ide o naše webové stránky
Falošná stránka, či reklama vás zavedie na stránku veľmi podobnú tej našej, na ktorú sa bež-ne prihlasujete do internetového bankovníctva. Preto je veľmi dôležité overiť, že ste na overenej stránke https://online.mbank.sk/sk/Login. Ak sa budete riadiť vyššie uvedenými pravidlami, budete chránení. Dôležité je však vedieť, že aj keď hacker vaše prihlasovacie údaje zistí, vďaka ďalším zabezpečeniam, ako je napríklad overovanie každej operácie SMS kódom, nemôže nijako získať vaše financie.
Zlodej by okrem vášho prihlasovacieho mena a hesla do internetového bankovníctva musel získať aj váš telefón, alebo overovací kód zo zaslanej SMS. To je v poslednej dobe jedno z najväčších rizík. O tom, ako ľudia mnohokrát doplácajú na vlastnú dôverčivosť a ochotu, sa dočítate viac v nasledujúcich riadkoch.
Odporúčame si stiahnuť do mobilného telefónu a počítača antivírusový program a aktivovať ochranu (veľa ich je zdarma, napr. AVAST! alebo AVG). Vďaka antivírusu sa ubránite aj prípadnému zavíreniu mobilného telefónu. Malware (škodlivý kód) môže v niektorých prípadoch odosielať SMS z vášho telefónu útočníkovi, takže pri dobre prepracovanom útoku môže vzniknúť riziko, že páchateľ získa ako prístup do vášho bankovníctva, tak aj potvrdzovací SMS kód.
Vďaka týmto údajom zo SMS potom môže uskutočniť prevod peňazí alebo napríklad poži-adať o pôžičku pod vašim menom.
Útoky cez správy na Facebooku
Veríme, že radi a ochotne pomôžete svojim priateľom vo finančnej núdzi. Dôrazne vás ale varujeme, nepomáhajte zbrklo svojim priateľom cez správy na Facebooku! Podvodníci sa dokážu nabúrať napríklad do Jožkovho facebookového profilu a jeho menom potom rozosielať ľuďom, ktorých má v priateľoch, správy. V tých prosí o poslanie vašich citlivých údajov. Pokiaľ vám teda podobná správa príde, zavolajte Jožkovi na mobil a spýtajte sa ho, či ju na-ozaj poslal on. Nikdy nikomu nikam nepíšte súkromné údaje o svojom konte ani karte, nikdy nepreposielajte autorizačné SMS a nikdy nič nevypĺňajte na neznámej platobnej bráne!
Konverzácia s podvodníkom vydávajúcim sa za Jožka môže vyzerať nasledovne: Najprv požiada o požičanie iba malej sumy, ktorá vás nezruinuje, napríklad o desať eur. Keď súhlasí-te, napíše, že to ponáhľa a že prevodom by to trvalo pár dní. Pošle vám odkaz na web alebo platobnú bránu, cez ktoré sa peniaze odošlú okamžite, stačí, aby ste sa prihlásili rovnako ako do svojho internetového bankovníctva. Nerobte to! Keby ste svoje údaje vyplnili, podvodník si ich uloží. Potom môže nastať táto situácia: Po vyplnení údajov vám server ohlási chybu. Jožko povie, že to nevadí, že našiel iný web, cez ktorý to ide, len by si potreboval na váš mobil nechať poslať overovací kód. Poprosí o jeho preposlanie a vyhovorí sa napríklad, že zabudol mobil v práci. Nedávajte mu ho! Ide o kód, ktorým sa potvrdí transakcia vykonaná z vášho konta. Namiesto desiatich eur tak môžete prísť o stovky.
Ak vám príde podobná správa na Facebook, zavolajte kamarátovi a radšej sa ho spýtajte. Jeden telefonát môže zachrániť všetky vaše úspory na účte.
Ak ste zažili niečo podobné, ihneď si zmeňte heslo do bankovníctva (a všade, kde používate rovnaké heslo) a kontaktujte svoju banku! Rovnakým spôsobom z vás môže Jožko vymámiť aj údaje o platobnej karte. Ak sa tak už stalo, čo najskôr ju zablokujte.
Celkom ponovom útočníci volia taktiku vytvorenia podvodného účtu, kedy sa vydávajú za niekoho z vašich priateľov a cez súkromné správy od vás týmto spôsobom skúšajú získať osobné údaje potrebné napríklad na získanie pôžičky.
Čerstvé informácie o hroziacich útokoch vždy nájdete na našom Facebooku. Keď zaznamenáte niečo podozrivé, určite sa naň pozrite:
Podvodné e-maily
O pomoc vás môže požiadať nielen váš priateľ, ale aj úplne cudzí človek prostredníctvom e-mailu. Podvodníci niekedy píšu zlou slovenčinou a hrajú na city, argumentujú zlou rodinnou situáciou, chorobou, snahou pomôcť druhým... Samozrejme žiadajú o čo najrýchlejšie odo-slanie peňazí a koľkokrát aj sľúbia, že vám vráti oveľa viac. Neposielajte im nič! Svoje peniaze by ste už nikdy nevideli, nieto aby ste ich dostali aj s úrokmi späť.
Pamätajte si, že mBank od vás nikdy nebude vyžadovať vyplnenie citlivých údajov do e-mailu.
TIP: Viete, že najbezpečnejšie prihlásenie do bankovníctva je cez mobilnú aplikáciu? Stiahnuť zadarmo si ju môžete na nasledujúcich odkazoch:
Máte podozrenie, že ste sa stali obeťou?
Reagujte okamžite a vždy kontaktujte svoju banku na čísle 0850 60 60 50
- Ak ste zadali svoje prístupové údaje na základe výzvy na Facebooku alebo e-mailom, zmeňte si heslo k účtu.
- V prípade zadania citlivých údajov o platobnej karte túto kartu zablokujte.
Poistenie identity
Existuje možnosť, ako sa pred podobnými útokmi preventívne chrániť. Pretože sa podobné podvody, kedy hacker získa vaše súkromné údaje, množia a bohužiaľ sa im darí, existuje možnosť Poistenie online identity. V mBank ho získate ku kreditným kartám MasterCard. Informujte sa vo svojej banke alebo poisťovni, za akých podmienok podobné produkty ponúka.
Viac o hrozbách phishingu sa môžete dočítať na našom blogu v nasledujúcich článkoch:
- Pozor! Ďalšie internetové útoky na vaše financie
- Bezpečnosť na internete: Aj správa od kamaráta vás môže stáť veľa peňazí